Mange der rejser med børn, har en stor frygt for, at et eller andet skal gå galt. Kender du det? Vi har altid elsket at rejse med børn og sjældent frygtet der skulle ske noget. Selvom vi ellers startede med en ret uheldige episode, en af de første gange vi skulle ud at rejse med vores børn. På vores første familieferie til Thailand, skete det der bare ikke må ske. Vores fly fra Bangkok blev aflyst, da vi skulle hjem.
Vores erfaring med flyforsinkelse
Det lader måske ikke til, at være den største katastrofe, når man befinder sig i en af verdens fedeste byer. Men det var ikke den bedste oplevelse, når vi sad små 5 timer i et fly, på jorden, med 2 små børn, inden de konstaterer at flyet havde en teknisk fejl og måtte aflyses.
Vi fløj med Norwegian, som desværre ikke samarbejder med andre, hvorfor der ikke var mulighed for, at flytte os til et andet fly. Derfor skulle vi retur igennem lufthavnen og ind i Thailand igen. Folk hvis visum var udløbet, skulle have lavet nye, og vi skulle alle stå i kø længe og vente. Efterfølgende blev vi kørt i busser, ud til nyt hotel. Fra vi tog fra vores hotel om morgenen til lufthavnen, til vi var på det nye hotel, hvor vi kunne overnatte, gik der over 8 timer. Det var langt over 30 grader udenfor, og slet ikke sjovt at sidde spærret inde i flyet så længe.
Hotellet var fint og vi nød lidt tid ved poolen inden aftensmaden. Vi blev kølet ned efter en lang og varm dag i et fly. Men der var kaotisk på hotellet. Folk skulle have flyttet møder, booket nye fly, hvis de skulle længere end til København, der skulle købes ting som bleer osv. og skaffet ekstra medicin. Mange ældre mennesker havde kun valuta i kontanter, og skulle skaffe ekstra valuta. Stemningen var ikke specielt god, selvom vi fik mad og overnatning på hotellet.
En lang dag i lufthavnen
Næste dag blev vi vækket kl. 5 og kørt til lufthavnen, velvidende at flyet igen var forsinket. Dette var vi blevet gjort opmærksom på, via en besked fra Norwegian om natten. Desværre havde de glemt at informere hotellet, som stod for transport. Så meget tidligt om morgenen, stod vi alle i lufthavnen, og kunne se frem til en lang dag. Flere ældre mennesker uden penge på lommen. Vi måtte hjælpe hinanden så godt vi kunne. Vi satte os ind i en lounge. Fik sovet lidt og spillet spil. Tiden gik og i starten af eftermiddagen, kunne vi endelig komme ombord på flyet. Da vi skulle lette, meldte flyet samme fejl som dagen før, og igen fik vi besked om forsinkelse. Alle de folk der var blevet ombooket til nye fly for 2 gang, kunne så blive ombooket igen for 3 gang.
Dette vil sige at vi endte med en aflysning og en forsinkelse af samme flyver. Da vi endelig landede i Kastrup, var det med klapsalver og jubel fra alle passagerer. Og ikke på den normale lidt kiksede chaterturisme-sløve måde. Havde vi måtte rejse os, havde det været med stående bifald. Vi kom hjem 1,5 døgn efter planlagt, så det var direkte på arbejde. En ret hård slutning på ferien.
Hvornår kan man få erstatning ved flyforsinkelse?
Er et fly forsinket over 3 timer eller aflyses, har du ret til kompensation. Du har ret til op til 4.500 kr. pr. person, inkl. spædbørn. Dette vil sige, at vi havde ret til 4.500 x 4 x 2. Vi havde kun betalt for 3 personer, da vores mindste var under 2 år gammel. Det kan være en lang sej kamp at få pengene, da ikke alle flyselskaber er lige samarbejdsvillige.
Heldigvis er der hjælp at hente. Bl.a. Flypenge og dasnk rejsehjælp har specialiseret sig i, at hjælpe folk i denne situation. De tager selvfølgelig lidt, for at klare det for dig. Men det er no core, no pay. Dette betyder, at kan de ikke skaffe dig pengene, skal du ikke betale for deres hjælp. Så der er intet at tabe. Jeg vil klart anbefale, at bruge hjælp til at få pengene retur. Er du i tvivl om, hvorvidt du her ret til kompensation, kan du beregne din kompensation på deres hjemmesider. Det er nemt og du afgiver alle de ønskede oplysningerne der.
Få kompensation for op til 3 år tilbage
Er det længe siden forsinkelsen er sket, så fortvivl ikke. Du har ret til kompensation for flyforsinkelser, for op til 3 år tilbage.
Vi endte med at få alle pengene vi havde ret til. Vi fik for alle 4 personer og for både forsinkelsen og aflysningen. Det er bestemt en oplevelse, vi gerne ville have været foruden. Men i sidste ende, fik vi mere tilbage, end vi havde betalt for flybilletterne. Så var der jo penge til en rejse til. Efterfølgende lovede vi os selv, at vi aldrig ville rejse med Norwegian igen. Men så skulle vi til Bali og der var mange penge at spare. Så vi gav dem en chance til. Og det var heldigt. Det var en rigtig god rejse med den bedste service. Læs om vores tur her.
Har du nogensinde oplevet en flyforsinkelse? Har du spørgsmål eller kommentarer hører jeg gerne fra dig
Katrine says
Tak for tip Mine svigerforældre sidder lige nu i PRÆCIS samme situation. Et aflyst Norwegian-fly hjem fra Bangkok pga. tekniske problemer, og nu en yderligere forsinkelse på 5-8 timer (indtil videre). Havde ikke lige tænkt over, at man selvfølgelig også skal have erstatning for forsinkelse nr. 2, så det må vi gå videre med, når de kommer hjem ✈️
Christina says
Velbekomme. Håber de for hjælp til kompensation. Det skulle være et kæmpe arbejde at gøre det selv, og norwegian er ret tunge at danse med. Det kan tage lang tid, selvom man får hjælp, men det er så lidt man selv skal gøre. Så de må væbne sig med tålmodighed og lade flightbuddy gøre arbejdet.
Håberde kommer godt hjem.